Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy

Obowiązkowi rejestracji podlegają jednostki pływające o długości do 24 m, przeznaczone lub używane do uprawiania sportu lub rekreacji oraz połowu ryb, tj.:

  • jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15kW,
  • jachty oraz inne jednostki pływające uprawiające żeglugę międzynarodową niezależnie od wielkości i mocy napędu,
  • jednostki pływające używane do połowów rybackich.

W przypadku, gdy jednostka nie podlega obowiązkowi rejestracji wynikającemu z przepisów, może zostać zarejestrowana w systemie REJA24 na wniosek właściciela

  1. W przypadku wniosku składanego w formie papierowej:
    • Należy pobrać, wydrukować i wypełnić wniosek (druki formularzy dostępne są również w siedzibie Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa UMŁ).
    • Do wniosku należy dołączyć wymagane dokumenty oraz potwierdzenie dokonania opłaty za rejestrację oraz wydanie dokumentu rejestracyjnego. Powyższe dokumenty należy złożyć w oryginale. Po zweryfikowaniu i dokonaniu rejestracji, oryginały dokumentów zostaną zwrócone wnioskodawcy.
    • Wypełnione dokumenty należy złożyć w dowolnym punkcie podawczym Urzędu Miasta Łodzi. W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, do wniosku należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa oraz dokonanej opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia. Jeżeli jacht lub inna jednostka pływająca stanowi współwłasność – wymagana jest zgoda wszystkich współwłaścicieli lub udzielone przez nich pełnomocnictwa.
  2. W przypadku wniosku składanego w systemie teleinformatycznym REJA24:
    • Należy zarejestrować się w systemie REJA24 na stronie: https://interesant.reja24.gov.pl i wypełnić wniosek.
    • Po zweryfikowaniu kompletności wniosku o rejestrację jednostki pływającej, wnioskodawca może wygenerować zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym może posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.

Sprawę kończy wydanie dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej.

Uwaga: odbioru dokumentu rejestracyjnego można dokonać wyłącznie osobiście za okazaniem dokumentu tożsamości.

W przypadku złożenia wniosku przez pełnomocnika, należy dołączyć odpis pełnomocnictwa oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Złóż wniosek z wymaganymi dokumentami

elektronicznie, w urzędize lub pocztą

KROK 2

Czekaj na informację

otrzymasz tymczasowe zaświadczenie

KROK 3

Czekaj na dokument rejestracyjny

Przydatne informacje
  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • wyciąg lub odpis z rejestru może mieć formę elektroniczną
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

Do 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.

Miejsce załatwienia

Urząd Miasta Łodzi
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Opłaty
Opłaty

Wysokości opłat ustalone zostały w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.

Nazwa opłaty Wysokość opłaty

W przypadku:

  • rejestracji i wydania dokumentu rejestracyjnego;
  • zmiany danych w rejestrze i wydania dokumentu rejestracyjnego;
  • wydania wtórnika dokumentu rejestracyjnego.
80,00 zł.
W przypadku gdy jednostka jest już zarejestrowana w Polskim Związku Żeglarskim i dokonywana jest jedynie zmiana dokumentu na nowy. 60,00 zł.
W przypadku wydania odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów. 15,00 zł.

Nr rachunku właściwy do uiszczenia opłaty za rejestrację jednostek pływających:
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)

Bank Pekao S.A. 28 1240 1037 1111 0011 0911 2632

Nazwa opłaty Wysokość opłaty
Opłata skarbowa za pełnomocnictwo 17,00 zł.

Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej za pełnomocnictwo:
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)
Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy
ul. Sienkiewicza 5, 90-113 Łódź

Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Wpłat można dokonać przelewem lub osobiście w każdym urzędzie pocztowym albo dowolnym banku.

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź,
  • osobiście:
    • al. Piłsudskiego, urna
  • elektronicznie:
Termin składania dokumentów

Dla jednostek widniejących już w rejestrach obowiązujące są następujące terminy:

  • jednostki zarejestrowane do 1 stycznia 2006 roku muszą dokonać powtórnej rejestracji nie później niż do 31 stycznia 2022 roku;
  • jednostki zarejestrowane po 1 stycznia 2006 roku muszą dokonać powtórnej rejestracji nie później niż do 31 stycznia 2023 roku

W przypadku zbycia/nabycia jednostki pływającej lub zmiany istotnych danych, które należało będzie zaktualizować w rejestrze, termin wynosi 30 dni od daty tego zdarzenia

Wymagane dokumenty
  • Wniosek właściciela o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego
  • Dowód własności jednostki pływającej (np. faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego)
  • Załączniki poświadczające następujące informacje:
    • Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
    • Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
    • Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
    • Rodzaj napędu jednostki pływającej, a  w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy,
    • Model i marka jednostki pływającej,
    • Wymiary i parametry jednostki pływającej,
    • Materiał główny kadłuba jednostki pływającej,
    • Rok budowy i producent jednostki pływającej,
    • Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane,
    • Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
    • Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
    • Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
    • Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
    • Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
    • Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania  tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną)
    • Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających  długości do 24 m. (t.j. w Dz. U. z 2018 r. poz. 1137 z 2019 r. poz. 1716)

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695, 1298)

  • rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 763)

  • rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 248)

  • rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 157)

  • rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim (Dz. U. poz. 1908).

Tryb odwoławczy

Od wydanej decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:

  • ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informacje o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo marskich i śródlądowych;
  • ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;