Przyjmowanie wniosków w sprawie podjęcia działań nadzorczych dotyczących działalności klubów i związków sportowych z siedzibą w Łodzi

Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
  1. Prezydent Miasta Łodzi (jako starosta miasta na prawach powiatu) sprawuje nadzór nad działalnością klubów i związków sportowych mających siedzibę na terenie Łodzi. Zadanie to realizuje Wydział Sportu.
  2. Nadzór nad działalnością klubów i związków sportowych sprawowany jest wyłącznie w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa i obligatoryjnymi postanowieniami statutu (art. 10-11 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Nadzór nie obejmuje kwestii celowości, rzetelności czy gospodarności działania klubów i związków sportowych.
  3. Prezydent Miasta Łodzi ma prawo w wyznaczonym terminie żądać:
    • dostarczenia przez zarząd klubu/związku sportowego odpisów uchwał walnego zebrania członków lub zebrania delegatów;
    • niezbędnych wyjaśnień od władz klubu/związku sportowego.
  4. W przypadku niezastosowania się stowarzyszenia do żądań określonych w art. 25 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, Sąd Rejonowy dla Łodzi – Śródmieścia w Łodzi XX Wydział Krajowego Rejestru Sądowego, na wniosek Prezydenta Miasta Łodzi może nałożyć na klub/związek sportowy grzywnę w wysokości jednorazowo nie przekraczającej 5000 zł (słownie: pięć tysięcy złotych). Od grzywny można zwolnić, jeżeli po jej wymierzeniu klub / związek sportowy niezwłocznie zastosuje się do żądań organu nadzorującego. Wówczas stowarzyszenie, w terminie 7 dni, może wystąpić do sądu o zwolnienie z grzywny.
  5. W przypadku naruszenia przepisów prawa lub obligatoryjnych postanowień statutu przez klub/związek sportowy Prezydent Miasta Łodzi może zastosować przewidziane prawem środki nadzorcze:
    • wezwać do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie;
    • udzielić ostrzeżenia władzom stowarzyszenia (klubowi/związkowi sportowemu)
    • wystąpić do sądu o zastosowanie jednego z trzech środków określonych w art. 29 ustawy Prawo o stowarzyszeniach (1. udzielenie upomnienia władzom stowarzyszenia, 2. uchylenie niezgodnej z prawem lub statutem uchwały stowarzyszenia, 3. rozwiązanie stowarzyszenia, jeżeli jego działalność wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie prawa albo postanowień statutu i nie ma warunków do przywrócenia działalności zgodnej z prawem lub statutem);
    • wystąpić do sądu o ustanowienie dla klubu/związku sportowego kuratora, jeżeli klub/związek sportowy nie posiada zarządu zdolnego do działań prawnych.
  6. Kurator jest obowiązany do zwołania w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy walnego zebrania członków (zebrania delegatów) klubu/związku sportowego celem wyboru zarządu. Do czasu wyboru zarządu, kurator reprezentuje klub/związek sportowy w sprawach majątkowych wymagających bieżącego załatwiania.
  7. Prezydent Miasta Łodzi podejmuje działania nadzorcze z urzędu lub na wniosek złożony przez zainteresowaną stronę.
  8. Do złożenia pisma lub wniosku wg. przyjętego szablonu uprawnione są przede wszystkim osoby bezpośrednio związane z klubem/związkiem sportowym np. członek zarządu, komisji rewizyjnej, delegat na walne zgromadzenie członków, a także inne osoby prawne lub fizyczne spoza stowarzyszenia, które posiadają rzetelne informacje o niezgodnej z prawem działalności klubu/związku sportowego.
  9. Z urzędu lub na wniosek zainteresowanej strony organ nadzoru może dokonać kontroli działalności klubu/związku sportowego pod kątem jej zgodności z prawem lub zapisami statutu. W ramach kontroli organ nadzoru może żądać dostarczenia przez zarząd klubu/związku sportowego w wyznaczonym terminie odpisów uchwał walnego zebrania członków (delegatów) oraz żądać od władz (zarządu, komisji rewizyjnej, sądu koleżeńskiego) niezbędnych wyjaśnień. Żądanie wyjaśnień dotyczy kwestii, które podlegają kontroli organu nadzoru (starosty), a więc zgodności działalności klubu / związku sportowego ze statutem i przepisami prawa. W przypadku potwierdzenia naruszenia tych przepisów na skutek przeprowadzonej kontroli działalności klubu / związku sportowego organ nadzoru stosuje przewidziane prawem ww. środki nadzoru.
Informacje uzupełniające
  • Składający pismo lub wniosek wg. obowiązującego szablonu poprzez pełnomocnika zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej w kwocie 17 zł od pełnomocnictwa, albo uwierzytelnioną kopię dowodu zapłaty, z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty tj.  złożenia pisma/wniosku lub pełnomocnictwa. Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej.
  • W przypadku braku dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej wnioskodawca zostanie wezwany do jego uzupełnienia w terminie 3 dni. Nieusunięcie braku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Złóż wniosek i załączniki

w Urzędzie (konsultacja z pracownikiem wymaga umówienia wizyty) lub pocztą

KROK 2

Odbierz pismo

informujące o podjęciu działań przez UMŁ (pocztą)

KROK 3

Odbierz pismo

o zastosowaniu środków nadzorczych wobec klubu/związku sportowego (pocztą)

Przydatne informacje
  • sprawa wymaga złożenia dokumentów w wersji papierowej
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika strony
  • możliwość przesłania dokumentów pocztą
  • złożenie wniosku bez konsultacji z pracownikiem merytorycznym bezpośrednio w urzędzie nie wymaga umówienia wizyty
  • spotkanie z pracownikiem merytorycznym w celu skonsultowania wniosku i  załączników w okresie epidemii wymaga umówienia się na wizytę
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

Rozpatrzenie wniosku następuje niezwłocznie.

W przypadku spraw wymagających postępowania wyjaśniającego nie dłużej niż 60 dni.

W przypadku, gdy rozpatrzenie wniosku wymaga postępowania przed sądami powyżej 60 dni.

Miejsce załatwienia

Wydział Sportu
Oddział Kultury Fizycznej
90-532 Łódź, ul. ks. Skorupki 21
pok. nr 13
Składanie wniosków wraz z załącznikami: III piętro, pok. nr 3 (sekretariat)

e-mail: wydzial.sportu@uml.lodz.pl

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Konsultacja wniosków papierowych wraz z załącznikami: po uprzednim umówieniu wizyty:

Opłaty
Opłaty
Rodzaj opłaty Wysoość opłaty
 Pełnomocnictwo  17 zł

Wpłaty opłaty skarbowej dokonuje się na konto:

Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Wydziału Finansowego UMŁ, ul. Sienkiewicza 5 w Łodzi

Wpłaty można dokonać przelewem (także internetowym), osobiście w każdym Urzędzie Pocztowym lub dowolnym banku oraz we wpłatomatach, znajdujących się w budynkach Urzędu Miasta Łodzi przy ul. Sienkiewicza 5 i ul. Piotrkowskiej 110.

W przypadku, kiedy w imieniu wnioskodawcy działa pełnomocnik należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł za złożony dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa albo jego odpisu, wypisu lub kopii.

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • listownie
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Sportu
      ul. ks. Skorupki 21
      90-532 Łódź
  • osobiście
    • ul. ks. Skorupki 21
      III piętro
      pok. Nr 3 (sekretariat wydziału)
Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty
  • Wniosek w sprawie podjęcia działań nadzorczych dotyczących działalności klubu/ związku sportowego z siedzibą w Łodzi
  • Załączniki do wniosku zawierające opis nieprawidłowości działalności klubu/związku sportowego oraz w formie dowodów potwierdzających naruszenie przepisów ustaw i statutu przez klub/związek sportowy.
  • Dowód zapłaty opłaty skarbowej od złożonego pełnomocnictwa (w przypadku gdy wnioskodawca działa poprzez pełnomocnika)
  • Oświadczenie wnioskodawcy, który jest osobą fizyczną, zawierające zgodę na przetwarzanie danych osobowych w zakresie danych kontaktowych, tj. numeru telefonu, adresu e-mail na potrzeby kontaktu w celu wymiany informacji niezbędnych dla załatwianej sprawy.
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz od art. 25 do art. 30 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach

  • zarządzenie Prezydenta Miasta Łodzi Nr 1185/2022 z dnia 26 maja 2022 r. w sprawie zatwierdzenia szczegółowego wykazu zadań realizowanych przez Wydział Sportu w Departamencie Rewitalizacji i Sportu

  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Wydział Sportu

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;