Rozwiązanie i likwidacja stowarzyszenia zwykłego

Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy

Rozwiązanie stowarzyszenia zwykłego:

Stowarzyszenie zwykłe, które zakończyło działalność poprzez osiągnięcie swoich celów, wyczerpanie środków finansowych lub w wyniku braku woli członków do kontynuowania działalności powinno przeprowadzić proces jego likwidacji. Aby skutecznie przeprowadzić likwidację stowarzyszenia zwykłego należy zwołać Walne Zebranie Członków w celu podjęcia uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia i wyznaczeniu likwidatora, a także o przeznaczeniu majątku stowarzyszenia (zgodnie z zapisami zawartymi w Regulaminie).

Uwaga! W przypadku niewyznaczenia likwidatora zostaje nim przedstawiciel lub członkowie zarządu stowarzyszenia (vide art. 36 ust. 1 w zw. z art. 43 pkt 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

W celu wpisania do ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Łodzi informacji o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego i tym samym wszczęciu jego likwidacji wyznaczony likwidator powinien w ciągu 7 dni od daty podjęcia ww. uchwały dostarczyć organowi nadzorującemu:

  1. wniosek o zamieszczenie w ewidencji stowarzyszeń zwykłych zmienionych danych dotyczących ujawnienia w ewidencji daty rozwiązania stowarzyszenia zwykłego (wszczęcia likwidacji) oraz danych likwidatora,
  2. protokół z Walnego Zebrania Członków,
  3. uchwałę w przedmiocie rozwiązania stowarzyszenia zwykłego,
  4. listę obecności z ww. Walnego Zebrania Członków.

Likwidacja stowarzyszenia zwykłego:

Za czynności likwidacyjne stowarzyszenia zwykłego odpowiedzialny jest wyznaczony na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków likwidator. Do zadań likwidatora należy:

  • sporządzenie sprawozdania finansowego na dzień otwarcia likwidacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120),
  • podanie do publicznej wiadomości informacji o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego (np. na portalu organizacji pozarządowych ngo.pl),
  • ustalenie listy wierzycieli i dłużników,
  • wyegzekwowanie długów oraz zaspokojenie wierzycieli,
  • przeznaczenie pozostałego majątku stowarzyszenia na cele wskazane w Regulaminie lub w uchwale podjętej w tym zakresie (należy sporządzić protokół),
  • zawiadomienie banku prowadzącego obsługę stowarzyszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego oraz zamknięcie rachunku bankowego (w przypadku gdy stowarzyszenie posiadało konto bankowe),
  • sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości – stan rachunkowy na koniec likwidacji,
  • sporządzenie protokołu przekazania dokumentów stowarzyszenia w celu ich archiwizacji;
  • sporządzenie sprawozdania z przebiegu procesu likwidacji,

Po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia:

  • zwołanie Walnego Zebrania Członków w celu podjęcia uchwały o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji oraz sprawozdania z przebiegu likwidacji,
  • złożenie wniosku do organu nadzorującego o wykreślenie stowarzyszenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych wraz:
    1. ze sprawozdaniem z przebiegu likwidacji stowarzyszenia,
    2. ze sprawozdaniem finansowym na dzień zakończenia likwidacji,
    3. z uchwałą Walnego Zebrania Członków o zakończeniu likwidacji stowarzyszenia i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z przebiegu procesu likwidacji wraz z listą obecności członków stowarzyszenia z tego Zebrania,
    4. z potwierdzeniem faktu podania przez likwidatora do publicznej wiadomości ogłoszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego,
  • zawiadomienie Urzędu Statystycznego oraz właściwego na siedzibę stowarzyszenia Urzędu Skarbowego po uzyskaniu od organu nadzorującego potwierdzenia o wykreśleniu stowarzyszenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Łodzi.

Koszty likwidacji stowarzyszenia zwykłego pokrywane są z majątku stowarzyszenia.

Informacje uzupełniające
  • Ogłoszenie o wszczęciu likwidacji stowarzyszenia zwykłego można zamieścić w lokalnej prasie lub na bezpłatnym portalu dla organizacji pozarządowych NGO w dziale „Ogłoszenia” na stronie WWW: https://ogloszenia.ngo.pl/ lub na tablicach ogłoszeń Urzędu Miasta Łodzi zwracając się uprzednio z pisemną prośbą do organu nadzoru o zamieszczenie ogłoszenia na tych tablicach.
  • Uwaga! Zwykle przyjmuje się zasadę, iż podane do publicznej wiadomości ogłoszenie o wszczęciu likwidacji stowarzyszenia zwykłego winno być dostępne w okresie nie krótszym niż 30 dni.
  • Szczegółowe informacje można również znaleźć na stronie internetowej Urzędu Miasta Łodzi pod adresem: https://uml.lodz.pl/decydujemy/wspieramy/ngo/uzyteczne-dla-ngo/ (w zakładce stowarzyszenia zwykłe).
Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Złóż wniosek i załączniki

w Urzędzie lub pocztą

KROK 2

Czekaj na informację

potwierdzenia są wysyłane pocztą

KROK 3

Sprawdzaj ewidencję

na stronie BIP UMŁ lub na stronie Urzędu - dział "wykazy i ewidencje"

Przydatne informacje
  • przed złożeniem dokumentów skontaktuj się z komórką merytoryczną Urzędu
  • wymaga złożenia dokumentów w wersji papierowej
  • możliwość przesłania dokumentów pocztą
  • wizyta w Urzędzie nie wymaga umówienia się
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji
  • do 7 dni od dnia wpływu wniosku o zamieszczenie w ewidencji stowarzyszeń zwykłych zmienionych danych dotyczących ujawnienia w ewidencji daty rozwiązania stowarzyszenia zwykłego (wszczęcia likwidacji) oraz danych likwidatora,
  • do 7 dni od dnia wpływu wniosku o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji stowarzyszeń zwykłych.

Miejsce załatwienia

Biuro Aktywności Miejskiej
Oddział ds. Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu
90-003 Łódź, ul. Tuwima 10
pok. 115, i piętro

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Nie dotyczy

Opłaty
Opłaty

Brak

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Biuro Aktywności Miejskiej
      ul. Tuwima 10
      90-430 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Tuwima 10, pok. 115 I p.
    • ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
Termin składania dokumentów

W terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia uzasadniającego zmianę danych (informacji), stowarzyszenie zwykłe zobowiązane jest złożyć organowi nadzorującemu: wniosek o zamieszczenie w ewidencji zmienionych danych dotyczących ujawnienia w ewidencji daty rozwiązania stowarzyszenia zwykłego (wszczęcia likwidacji) oraz danych likwidatora, a także po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego – wniosek o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji stowarzyszeń zwykłych.

Wymagane dokumenty
  • Przykładowy wzór wniosku o zamieszczenie w ewidencji stowarzyszeń zwykłych zmienionych danych dotyczących ujawnienia w ewidencji daty rozwiązania stowarzyszenia zwykłego (wszczęcia likwidacji) oraz danych likwidatora
  • Przykładowy wzór protokołu z Walnego Zebrania Członków podczas, którego podjęto uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego i wyznaczeniu dla niego likwidatora
  • Przykładowy wzór uchwały Walnego Zebrania Członków w sprawie rozwiązania stowarzyszenia zwykłego, przeznaczenia majątku stowarzyszenia, powołania likwidatora oraz wyznaczenia miejsca przechowywania dokumentów stowarzyszenia
  • Przykładowy wzór listy obecności z ww. Walnego Zebrania Członków
  • Przykładowy wzór ogłoszenia o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego
  • Przykładowy wzór wniosku o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261)
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. poz. 644)

Tryb odwoławczy

W przypadku niedokonania przez organ nadzorujący wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku lub uzupełnienia jego braków przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.

Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Biuro Aktywności Miejskiej

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;