Ujęcie w stałym obwodzie głosowania obywatela UE

Procedury powiązane
Wgląd do Centralnego Rejestru Wyborców
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
  1. Aby zostać ujętym w stałym obwodzie głosowania należy złożyć wypełniony i podpisany wniosek.
  2. Wymagane dokumenty mogą zostać złożone w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, podpisane podpisem elektronicznym lub ważnym profilem zaufanym.
  3. Zgodnie z art. 20 § 2 Kodeksu wyborczego na Prezydencie Miasta Łodzi ciąży obowiązek sprawdzenia, przed wydaniem o ujęciu w stałym obwodzie głosowania lub odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania, czy wnioskodawca spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze gminy. W tym celu pracownicy urzędu przeprowadzają wywiad w miejscu zamieszkania wnioskodawcy. Fakt stałego zamieszkania może również potwierdzić sam wnioskodawca, załączając do wniosku  np. kopię umowy o najem lokalu, kopię umowy na korzystanie z mediów bądź rachunków za ich opłacanie (wystawione imiennie na wnioskodawcę). Decyzję o wpisaniu do stałego obwodu głosowania lub odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania wydaje Prezydent Miasta Łodzi.
  4. Jeżeli wyborca w chwili złożenia wniosku o ujęcie w stałym obwodzie głosowania nie ma nadanego numeru PESEL, wówczas zostaje mu on nadany na podstawie wniosku, który złożył o ujęcie w stałym obwodzie głosowania.
Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Złóż wniosek

elektronicznie lub w Urzędzie

KROK 2

Odbierz decyzję

elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą

Przydatne informacje
  • możliwość złożenia wniosku online
  • decyzja może mieć formę elektroniczną
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

5 dni od daty złożenia wniosku

W przypadku rozbieżności danych zawartych we wniosku z danymi w rejestrze PESEL prezydent wyjaśnia rozbieżności w terminie 7 dni i wówczas wydaje decyzję w terminie 5 dni od dnia wyjaśnienia rozbieżności.

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Postępowań Meldunkowych i Rejestru Wyborców
91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Nie dotyczy.

Opłaty
Opłaty

Brak

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • osobiście:
    • ul. Smugowa 26a i 30/32 I piętro, pok. B-5, B-5a, B-7
  • elektronicznie:
    • gov.pl
Termin składania dokumentów

W dowolnym momencie.

Wymagane dokumenty
  • Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania
Załączniki np.:
  • oświadczenie właściciela lub najemcy lokalu,
  • umowa najmu/użyczenia lokalu,
  • jeśli płacisz podatki w Łodzi pierwsza strona zeznania podatkowego PIT z potwierdzeniem złożenia go w Urzędzie Skarbowym,
  • rachunek za media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) wystawiony na Twoje dane i adres lokalu w Łodzi, w którym mieszkasz,
  • umowa na media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) zawarta z Tobą i zawierająca adres lokalu w Łodzi, w którym mieszkasz,
  • umowa lub rachunek na usługę nie związaną bezpośrednio z lokalem np. abonament na telefon komórkowy, zawierający Twoje dane oraz adres lokalu w Łodzi, w którym mieszkasz.
  • jeśli jesteś właścicielem lokalu, ale nie jesteś w nim zameldowany możesz:
    • przedstawić akt własności – jeśli jest to lokal spółdzielczy własnościowy lub gdy lokal nie ma założonej księgi wieczystej lub też gdy trwa postepowanie o wpis do Rejestru Ksiąg Wieczystych;
    • jeśli lokal ma założoną księgę wieczystą to wystarczy, że poinformujesz urzędnika, że jesteś właścicielem lokalu i podasz numer księgi wieczystej, znacznie ułatwi to urzędnikowi wyszukiwanie lokalu w Elektronicznych Księgach Wieczystych.
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2023 r. – w sprawie wzorów wniosków o ujęcie w obwodzie głosowania, skreślenie wyborcy z Centralnego Rejestru Wyborców, zmianę miejsca głosowania oraz wzoru i sposobu ewidencjonowania zaświadczeń o prawie do głosowania
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r.- o opłacie skarbowej
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
  • ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
Tryb odwoławczy

Od decyzji w sprawie odmowy ujęcia w stałym obwodzie głosowania przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnosi się w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi. Informacja o takiej możliwości jest zawarta w pouczeniu, w decyzji.

Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;