Przyjmowanie zgłoszenia do eksploatacji oczyszczalni ścieków o przepustowości do 5 m3/d, wykorzystywanych na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego

Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
  1. Rozpoznanie sprawy następuje po złożeniu zgłoszenia (wraz z załącznikami umożliwiającymi organowi weryfikację zgodności planowanej eksploatacji instalacji z przepisami prawa).
  2. Organ po analizie złożonej dokumentacji:
    • sporządzi wezwanie, jeżeli zgłoszenie nie będzie spełniało wymogów formalnych lub znajdą się w nim braki merytoryczne (w wezwaniu zostanie podany termin usunięcia braków),
    • sporządzi pismo, w którym poinformuje zgłaszającego o przyjęciu zgłoszenia

      Uwaga: Organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia może z urzędu, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 152 ust. 4 Prawa ochrony środowiska, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu, oraz uprawnia zgłaszającego do rozpoczęcia eksploatacji instalacji. Wydanie zaświadczenia z urzędu nie jest obligatoryjne.
      lub
    • sporządzi decyzję, w której wniesie sprzeciw do rozpoczęcia eksploatacji instalacji.

Do rozpoczęcia eksploatacji instalacji nowo zbudowanej lub zmienionej w sposób istotny można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.

Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Wymagane dokumenty

Złóż zgłoszenie i załączniki

elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą

KROK 2

Czekaj na informację

wezwanie do uzupełnienia braków, decyzję o sprzeciwie

KROK 3

Rozpocznij eksploatację

po upływie 30 dni od zgłoszenia – w przypadku braku odpowiedzi

Przydatne informacje
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa
  • możliwość przesłania zgłoszenia wraz z załącznikami w formie elektronicznej
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

30 dni

Miejsce załatwienia

Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
Oddział Ocen Oddziaływania na Środowisko
92-326 Łódź, Al. Piłsudskiego 100
sekretariat pok. 42 tel. +48 (42) 638-47-11

pok. 70 tel. +48 (42) 638-47-75
pok. 49 tel. +48 (42) 638-52-89

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Wizyta w urzędzie nie wymaga wcześniejszego umawiania się.

Opłaty
Opłaty
Rodzaj opłaty Wysokość opłaty
Opłata skarbowa od złożonego dokumentu pełnomocnictwa  17,00 zł

Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej:
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)
Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy
ul. Sienkiewicza 5, 90-113 Łódź

Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Wpłat można dokonać przelewem lub osobiście w każdym urzędzie pocztowym albo dowolnym banku, z adnotacją "przydomowa oczyszczalnia ścieków (adres)".

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • listownie lub osobiście:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
      al. Piłsudskiego 100
  • elektronicznie:
    • ePUAP
Termin składania dokumentów

Zgłoszenia można składać w ciągu całego roku, minimum 30 dni przed datą planowanego rozpoczęcia eksploatacji instalacji.

Wymagane dokumenty
  • Przyjęcie zgłoszenia instalacji do eksploatacji następuje „na wniosek” - zgłoszenie, do którego dołącza się:
  • Pełnomocnictwo (jeżeli prowadzący instalację występuje przez pełnomocnika), przygotowane zgodnie z art. 33 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
  • kopię przyjęcia zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych polegających na budowie dla potrzeb gospodarstwa domowego lub rolnego oczyszczalni ścieków lub kopię pozwolenia na budowę, w którym ujęto zamiar budowy ww. oczyszczalni ścieków
  • projekt (techniczny, budowlany) dotyczący przydomowej oczyszczalni ścieków lub odrębne opracowanie zawierające informacje, o jakich mowa w art. 152 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska
  • powykonawczą inwentaryzację geodezyjną obiektu i/lub oświadczenie kierownika robót, o zgodności przeprowadzonych robót z projektem technicznym/budowlanym, o jakim mowa w tiret trzecie
  • dokument określający sprawność wykonanej instalacji, poprzez wykazanie w nim najwyższych dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń lub minimalnego procentu redukcji zanieczyszczeń dla ścieków wprowadzanych do ziemi z tej instalacji
  • potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej, jeżeli jest wymagana
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

  • ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska

  • rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych

  • rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia

  • Uchwała Nr XXXIV/1134/20 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 24.12.2020 r. w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Łódź

Tryb odwoławczy

Przysługuje odwołanie od decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi
w terminie 14 dni od daty doręczenia, wniesione za pośrednictwem Dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa UMŁ Stronom przysługuje prawo do zrzeczenia się odwołania w trakcie biegu terminu do jego wniesienia. W przypadku zrzeczenia się, w formie oświadczenia, prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;