Windykacja należności cywilnoprawnych na rzecz Miasta Łódź i Skarbu Państwa oraz wpisywanie tych zaległości do rejestru dłużników

Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
  1. Windykacja cywilnoprawna obejmuje należności pieniężne z tytułu użytkowania wieczystego, dzierżawy, zwrotu bonifikaty, bezumownego korzystania z gruntu, kar umownych oraz zasądzonych kosztów sądowych, jak i niepieniężne z tytułu wydania nieruchomości.

  2. Dłużnikowi zostaje wysłane wezwanie do zapłaty ze wskazanym terminem, obwarowane ostrzeżeniem, iż po bezskutecznym upływie terminu wskazanego w wezwaniu zostanie dokonany wpis dłużnika Miasta/Skarbu Państwa do rejestru dłużników prowadzonych przez biura informacji gospodarczych oraz zostanie skierowany do sądu wniosek o zasądzenie dochodzonych należności.

  3. W przypadku złożenia przez dłużnika wniosku o rozłożenie na raty należności objętych wezwaniem do zapłaty Oddział ds. Windykacji w Biurze podejmuje decyzje w tym zakresie -  max. na 12 m-cy, informując o tym fakcie osobę składającą wniosek.

  4. W przypadku braku realizacji umowy ratalnej bądź braku reakcji na wezwanie, sprawa zostaje skierowana na drogę postępowania sądowego o zapłatę.

  5. Po uzyskaniu tytułu wykonawczego, po uprzednim wezwaniu do zapłaty i braku reakcji dłużnika, zostaje skierowany wniosek o wszczęcie egzekucji do komornika sądowego.    

  6. Przekazane kwoty przez komornika w trakcie prowadzonego postępowania egzekucyjnego, zostają rozliczone i przekazane na rachunek bankowy właściwej komórki merytorycznej.

  7. Po spłacie zobowiązań objętych hipoteką przymusową, w odpowiedzi na wniosek dłużnika, wydawane jest zaświadczenie, potwierdzające fakt spłaty należności w całości.

Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

wymagane dokumenty

Złóż wniosek o raty

w sytuacji istnienia zaległość na koncie kontrahenta

KROK 2

Czekaj na stanowisko w sprawie

informacja zostanie wysłana w formie papierowej lub elektronicznej

KROK 3

Wnieś opłatę skarbową

dotyczy wydania zaświadczenia

KROK 4

Złóż wniosek i załączniki

o wydanie zaświadczenia celem wykreślenia hipoteki

KROK 5

Odbierz zaświadczenie

w urzędzie lub pocztą

Przydatne informacje
  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
  • możliwość umówienia wizyty online
  • zaświadczenie wydawane jest na wniosek i w formie pisemnej; konieczne jest uiszczenie opłaty skarbowej i załączenie potwierdzenia do wniosku 
  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • podania w wersji papierowej można składać bez konieczności uprzedniego umówienia wizyty
  • pracownik Kancelarii Biura potwierdza fakt złożenia pisma w wersji papierowej
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

Zaświadczenie na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie wydaje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od daty wpływu wniosku.

Miejsce załatwienia

Biuro Egzekucji Administracyjnej i Windykacji 
90-113 Łódź, ul. Sienkiewicza 5

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Telefonicznie: +48 (42) 638-45-49
Pocztą elektroniczną: biuro.egzekucja@uml.lodz.pl 
Elektronicznie: https://wizyty.uml.lodz.pl/.

Umówienie wizyty jest konieczne w przypadku konieczności skorzystania z prawa wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich kopii, notatek (e-wizyty).

Opłaty
Opłaty
Rodzaj opłaty Wysokość opłaty
 opłata skarbowa od pełnomocnictwa

17 zł

opłata skarbowa od zaświadczenia celem wykreślenia hipoteki

17 zł

Nr konta bankowego do opłaty skarbowej: 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Nr konta Oddziału ds. Windykacji należności cywilnoprawnych/posądowe należności 07 1240 1037 1111 0011 0911 0973

Nr konta bankowego do innych opłat: zależny od komornika sądowego prowadzącego postępowanie egzekucyjne.

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Biuro Egzekucji Administracyjnej i Windykacji 
      90-113 Łódź, ul. Sienkiewicza 5
  • osobiście:
    • ul. Sienkiewicza 5
  • pocztą elektroniczną: biuro.egzekucja@uml.lodz.pl 
  • elektronicznie:
    • ePUAP
Termin składania dokumentów

w terminie wskazanym w otrzymanym wezwaniu do zapłaty, odpowiedzi na wniosek

Wymagane dokumenty
  • Wnioski o rozłożenie należności składane w sprawie windykacji przedsądowej lub posądowej
  • Wniosek o wydanie zaświadczenia- windykacja posądowa
  • Potwierdzenie złożenia opłaty skarbowej
  • Pełnomocnictwo – w przypadku działania przez pełnomocnika
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1805 z późn. zm.)

  • ustawa z dnia 9.04.2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2057 z późn. zm.)

  • zarządzenie nr 2661/2022 Prezydenta Miasta Łodzi w sprawie wprowadzenia Zasad postępowania w przypadkach nieterminowego realizowania na rzecz Skarbu Państwa i Miasta Łodzi świadczeń pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym oraz przymusowej windykacji obowiązków niepieniężnych o charakterze cywilnoprawnym w Urzędzie Miasta Łodzi.
Tryb odwoławczy

Prezydent Miasta Łodzi nie rozpatruje środków odwoławczych w tej procedurze. Występuje możliwość korzystania ze środków ochrony prawnej przewidzianych w Kodeksie postępowania cywilnego.

Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Biuro Egzekucji Administracyjnej i Windykacji

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;