Oddanie w najem lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu Miasta po opuszczeniu lokalu przez najemcę

Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
  1. Osoba ubiegająca się o najem lokalu mieszkalnego składa wypełniony wniosek wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami do wynajmującego.
  2. Wniosek może złożyć osoba zamieszkująca faktycznie wspólnie z najemcą nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy do chwili ustania stosunku najmu, w przypadku opuszczenia przez najemcę lokalu mieszkalnego, po rozwiązaniu przez niego umowy najmu.
  3. Umowa najmu może być zawarta z:
    • wstępnymi, zstępnymi;
    • rodzeństwem;
    • synową, zięciem, teściową, teściem;
    • osobami przyjętymi na wychowanie na podstawie orzeczenia sądu;
    • osobami uprawnionymi do zamieszkania na mocy skierowania;
    • dziećmi współmałżonka,

      o ile ww. osoby spełniają kryterium dochodowe, czyli ich średni miesięczny dochód na członka gospodarstwa domowego z ostatnich trzech miesięcy przed złożeniem wniosku nie przekracza:
      • 255% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym;
      • 205% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym
  4. W przypadku gdy wniosek jest niekompletny lub nie złożono wszystkich wymaganych dokumentów, wynajmujący wyznacza 14 dniowy termin na uzupełnienie wniosku. Niedotrzymanie wymienionego terminu powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
  5. Weryfikacja złożonego wniosku następuje po skompletowaniu wniosku zawierającego wszystkie wymagane dokumenty, w tym pozyskane przez Wynajmującego stosowne oświadczenia oraz wywiady na okoliczność zamieszkiwania Wnioskodawcy w przedmiotowym lokalu do chwili ustania stosunku najmu.

  6. Wynajmujący zawiadamia wnioskodawcę na piśmie o sposobie rozstrzygnięcia wniosku.

Informacje uzupełniające

Wniosek należy złożyć wraz z kompletem wymaganych dokumentów. W przypadku niedostarczenia wymaganych dokumentów w wyznaczonym 14 dniowym terminie przez wynajmującego wniosek zostaje pozostawiony bez rozpoznania.

Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Złóż wniosek i załączniki

elektronicznie, w urzędzie, pocztą lub mailem

KROK 2

Czekaj na odpowiedź

odpowiedź otrzymasz listem poleconym na wskazany adres korespondencyjny

KROK 3

Podpisz umowę najmu

osobiście w RON (umów się na wizytę) po spełnieniu wszystkich warunków

Przydatne informacje
  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • złożenie wniosku nie wymaga umówienia się na wizytę
  • podpisanie umowy wymaga umówienia się na wizytę
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

Weryfikacja złożonego wniosku następuje po skompletowaniu wniosku zawierającego wszystkie wymagane dokumenty, w tym pozyskane przez Wynajmującego stosowne oświadczenia oraz wywiady na okoliczność zamieszkiwania Wnioskodawcy w przedmiotowym lokalu do chwili ustania stosunku najmu.

Miejsce załatwienia

Zarząd Lokali Miejskich
Wydział Lokali Mieszkalnych
90-514 Łódź al. Kościuszki 47

infolinia Zarządu Lokali Miejskich: +48 (42) 628-70-00

Umawianie/rezerwacja wizyty

Telefonicznie: +48 (42) 628-70-00

Pocztą elektroniczną: zlm@zlm.lodz.pl

Opłaty
Opłaty

Brak

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • listownie:
    • Zarząd Lokali Miejskich
      al. Kościuszki 47
      90-514 Łódź
  • osobiście:
    • Zarząd Lokali Miejskich al. Kościuszki 47
    • RON „Centrum” ul. Piotrkowska 238
    • RON „Północ” ul. Limanowskiego 194/196
    • RON „Południe” ul. Ciasna 19A
    • RON „Wschód” ul. Sobolowa 1
    • RON „Zachód” ul. Wapienna 15
    • RON „Zasobu Obcego” ul. Ciasna 19a
  • pocztą elektroniczną: zlm@zlm.lodz.pl
  • elektronicznie:
    • ePUAP
Termin składania dokumentów

Dokumenty można składać w ciągu całego roku

Wymagane dokumenty
Do złożenia:
  • Wniosek o oddanie w najem lokalu stanowiącego zasób mieszkaniowy Łodzi, po opuszczeniu lokalu przez najemcę
  • Oświadczenie o stanie majątkowym członków gospodarstwa domowego
  • Oświadczenie o nieposiadaniu tytułu prawnego do innego lokalu położonego w tej samej lub pobliskiej miejscowości
  • Deklaracja o dochodach gospodarstwa domowego
  • Kserokopia zaświadczenia o wymeldowaniu byłego najemcy (oryginał do wglądu)
  • Kserokopie dokumentów potwierdzających stopień pokrewieństwa z byłym najemcą (oryginały do wglądu)
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • uchwała Nr LXVII/1975/22 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 października 2022 roku w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Łodzi (tekst jednolity opublikowany w Dz. Urz. Województwa Łódzkiego z dnia 8 listopada 2022 r. poz. 6169)

  • ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zmianami)

  • ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 21 czerwca 2001 r. (Dz.U.2001 Nr 71 poz. 733 z późn. zmianami).

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy
  • Jednostka
    Zarząd Lokali Miejskich
    Komórka
    Wydział Lokali Mieszkalnych

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;