Wydanie zaświadczenia z Rejestru Dowodów Osobistych

Procedury powiązane
Podejrzenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych posiadacza dowodu osobistego
Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych
Wydanie dowodu osobistego dla osoby małoletniej
Wydanie dowodu osobistego osobie pełnoletniej
Wydanie dowodu osobistego osobie ubezwłasnowolnionej
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
Zgłoszenie zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
  1. Zaświadczenie z Rejestru Dowodów Osobistych wydaje się na wniosek osoby zainteresowanej.
  2. Wniosek o wydanie zaświadczenia może być złożone w postaci papierowej lub w postaci dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
    • Wniosek może zostać złożony za pośrednictwem platformy ePUAP
  3. Zaświadczenie zawiera treść  i formę żądaną przez wnioskodawcę.
  4. Zaświadczenie wydaje się osobie, której dane dotyczą. Dopuszcza się wydanie zaświadczenia innej osobie, ale musi ona posiadać pełnomocnictwo do pobrania zaświadczenia. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu.
  5. Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Informacje uzupełniające
  • Zaświadczenie wydaje się pełnoletniej osobie.
  • Pełnomocnictwo udzielone pełnomocnikowi w formie pisemnej nie wymaga potwierdzenia za zgodność podpisu przez notariusza.

Zwolnieniu od opłaty skarbowej podlega dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa jeżeli został udzielony małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Wnieś opłatę

w przypadku działania przez pełnomocnika, także opłatę za jego ustanowienie

KROK 2

Złóż wniosek i załączniki

elektronicznie lub w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty)

KROK 3

Odbierz zaświadczenie

elektronicznie lub pocztą (na żądanie), osobiście (od ręki)

Przydatne informacje
  • możliwość złożenia wniosku online
  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • sprawa załatwiana od ręki
  • zaświadczenie może mieć formę elektroniczną
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

Wydanie zaświadczenia następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności

  • 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
  • 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100
  • 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Przyjmowanie wniosków papierowych po uprzednim umówieniu wizyty: https://wizyty.uml.lodz.pl/ (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę, ilość osób oraz wolny termin i godzinę):

  • ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro
  • al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi
  • ul. Krzemieniecka 2B
Opłaty
Opłaty
Rodzaj opłaty Wysokość opłaty
Skarbowa za wydanie zaświadczenia  17 zł
Skarbowa za udzielone pełnomocnictwo, która jest uiszczana przez pełnomocnika działającego w imieniu wnioskodawcy.  17 zł

W celu uzyskania informacji o zwolnieniu albo niepodleganiu opłacie skarbowej należy skontaktować się telefonicznie bądź mailowo z pracownikami urzędu.

Opłatę skarbową uiszcza się na konto:

Bank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Wpłat można dokonać przelewem (także internetowym), osobiście w każdym Urzędzie Pocztowym, w dowolnym banku oraz bez opłat manipulacyjnych w oddziałach Banku Pekao S.A. oraz w opłatomatach, znajdujących się w budynkach Urzędu Miasta Łodzi. przy ul. Smugowej 26a, ul. Zachodniej 47, al., ul. Piotrkowskiej 110, al. Piłsudskiego 100, ul. Sienkiewicza 5.

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • osobiście:
    • ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro, sala obsługi
    • al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi
    • ul. Krzemieniecka 2B
  • elektronicznie:
    • ePUAP
Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty
  • Wniosek o wydanie zaświadczenia
  • Dowód osobisty (do wglądu) lub
  • Inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości
  • Pełnomocnictwo, jeżeli osoba działa przez pełnomocnika
  • Dowód osobisty pełnomocnika
  • Dowód wpłaty opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia
  • Dowód wpłaty opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo, jeżeli nie podlega zwolnieniu z opłaty
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Tryb odwoławczy

Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia lub zaświadczenia o żądanej treści służy zażalenie do Wojewody Łódzkiego. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi. Informacja o takiej możliwości jest zawarta w pouczeniu, w postanowieniu.

W piśmie należy powołać się na numer postanowienia, na które osoba składa zażalenie.

W celu wniesienia zażalenia należy dostarczyć:

  • Wypełniony druk wniesienia zażalenia na postanowienie.

  • Inne dokumenty przewidziane odrębnymi przepisami prawa, niezbędne do skutecznego wniesienia zażalenia na postanowienie.

Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;