Obywatel polski ma obowiązek posiadać dowód osobisty od ukończenia 18 roku życia.
Wymiana dowodu na nowy z warstwą elektroniczną, z odciskami palców i podpisem posiadacza dowodu nie jest obowiązkowa, dowody wydane przed dniem wejścia w życie zmienionej ustawy o dowodach osobistych to jest od 8 listopada 2021 r., zachowują swoją ważność do upływu terminów w nich określonych. To samo dotyczy dowodów osobistych wydanych na czas nieokreślony.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w urzędzie dowolnej gminy.
Wniosek można przesłać przez internet. W ciągu 30 dni od dnia przesłania elektronicznego wniosku należy zgłosić się do urzędu w celu złożenia odwzorowania podpisu, który będzie umieszczony na dowodzie osobistym oraz pobrania odcisków palców. Niestawienie się we wskazanym okresie będzie skutkowało pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
Uwaga!!!
Jeśli chcesz złożyć wniosek o dowód przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).
Wniosek elektroniczny przesyłamy do wybranej lokalizacji Oddziału Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności (Bałuty, Polesie, Widzew) i w ciągu 30 dni od daty przesłania wniosku wyznaczamy wizytę we właściwej lokalizacji w celu uzupełnienia braków we wniosku.
W przypadku niemożności osobistego złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego lub odbioru dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, mieszkańcy Łodzi a także mieszkańcy powiatu łódzkiego wschodniego zawiadamiają Urząd Miasta Łodzi (telefonicznie pod numerami telefonów (42) 638- 54-12, (42) 638-53-08), który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku (przedstawienie dokumentu medycznego wskazującego na chorobę, orzeczenia o niepełnosprawności, legitymacji rencisty itp.) zapewnia przyjęcie wniosku oraz odbiór dowodu w miejscu pobytu tej osoby.
Dowód osobisty jest ważny 10 lat.
Dowód osobisty odbiera się osobiście w urzędzie, w którym został złożony wniosek.
W przypadku osoby chorej lub niepełnosprawnej, od której wniosek o wydanie dowodu osobistego był przyjęty w miejscu jej pobytu, odbioru dowodu może dokonać pełnomocnik składający pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności.
Pełnomocnika można również ustanowić, kiedy wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w urzędzie, a wnioskodawca nie może odebrać osobiście dowodu osobistego z uwagi na chorobę, niepełnosprawność, która powstała po złożeniu wniosku.
Osoba, która odbiera nowy dowód osobisty musi mieć ze sobą dotychczasowy dowód osobisty.
Przy odbiorze dowodu osobistego cudzoziemiec, który uzyskał obywatelstwo polskie, zwraca dotychczasowy dokument potwierdzający legalność jego pobyt w Polsce.
Tu można sprawdzić czy dowód osobisty jest gotowy do odebrania
Dowód osobisty podlega wymianie w przypadku:
utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego - wniosek należy złożyć niezwłocznie,
upływu terminu ważności dowodu osobistego - wniosek należy złożyć nie później niż 30 dni przed upływem terminu ważności,
unieważnienia certyfikatów zamieszczonych w dowodzie osobistym,
żądania wymiany dowodu osobistego:
w którego warstwie elektronicznej nie ma zamieszczonego certyfikatu podpisu osobistego lub certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia
którego warstwa elektroniczna nie zawiera odcisków palców,
ubezwłasnowolnienia całkowitego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, albo ubezwłasnowolnienia częściowego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego.
Uwaga!
Zmiana adresu miejsca zamieszkania posiadacza dowodu osobistego wydanego przed dniem 01.03.2015 r. nie stanowi podstawy do jego wymiany.
z dniem zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego,
z dniem utraty obywatelstwa polskiego,
po upływie 120 dni od dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym,
z dniem upływu ważności dowodu osobistego,
z dniem unieważnienia certyfikatów zamieszczonych w dowodzie osobistym,
z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, albo ubezwłasnowolnieniu częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego,
z dniem uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego.
Wizyta w urzędzie wymaga umówienia się.
KROK 1
Złóż wniosek i załączniki
elektronicznie lub w dowolnej lokalizacji Oddziału (po umówieniu wizyty)
30 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wniosku przesłanego przez internet 30 dni, licząc od dnia złożenia podpisu i pobrania odcisków palców.
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Przyjmowanie wniosków - wyłącznie po uprzednim umówieniu wizyty: https://wizyty.uml.lodz.pl/ (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę, ilość osób oraz wolny termin i godzinę). W przypadku osób zgłaszających utratę dowodu osobistego nie jest wymagane wcześniejsze wyznaczenie wizyty w Urzędzie.
Brak
Wnioski można składać w ciągu całego roku.
Brak
Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013