Wydanie dowodu osobistego osobie pełnoletniej

Procedury powiązane
Podejrzenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych posiadacza dowodu osobistego
Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych
Wydanie dowodu osobistego dla osoby małoletniej
Wydanie dowodu osobistego osobie ubezwłasnowolnionej
Wydanie zaświadczenia z Rejestru Dowodów Osobistych
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
Zgłoszenie zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym
Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
  • Obywatel polski ma obowiązek posiadać dowód osobisty od ukończenia 18 roku życia.

  • Informacje o e-dowodzie

  • Wymiana dowodu na nowy z warstwą elektroniczną, z odciskami palców i podpisem posiadacza dowodu nie jest obowiązkowa, dowody wydane przed dniem wejścia w życie zmienionej ustawy o dowodach osobistych to jest od 8 listopada 2021 r., zachowują swoją ważność do upływu terminów w nich określonych. To samo dotyczy dowodów osobistych wydanych na czas nieokreślony.

  • Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w urzędzie dowolnej gminy.

  • Wniosek można przesłać przez internet. W ciągu 30 dni od dnia przesłania elektronicznego wniosku należy zgłosić się do urzędu w celu złożenia odwzorowania podpisu, który będzie umieszczony na dowodzie osobistym oraz pobrania odcisków palców. Niestawienie się we wskazanym okresie będzie skutkowało pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
    Uwaga!!!
    Jeśli chcesz złożyć wniosek o dowód przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).

  • Wniosek elektroniczny przesyłamy do wybranej lokalizacji Oddziału Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności (Bałuty, Polesie, Widzew) i w ciągu 30 dni od daty przesłania wniosku wyznaczamy wizytę we właściwej lokalizacji w celu uzupełnienia braków we wniosku.

  • W przypadku niemożności osobistego złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego lub odbioru dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, mieszkańcy Łodzi a także mieszkańcy powiatu łódzkiego wschodniego zawiadamiają Urząd Miasta Łodzi (telefonicznie pod numerami telefonów (42) 638- 54-12, (42) 638-53-08), który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku (przedstawienie dokumentu medycznego wskazującego na chorobę, orzeczenia o niepełnosprawności, legitymacji rencisty itp.) zapewnia przyjęcie wniosku oraz odbiór dowodu w miejscu pobytu tej osoby. 

  • Dowód osobisty jest ważny 10 lat.

  • Dowód osobisty odbiera się osobiście w urzędzie, w którym został złożony wniosek.

  • W przypadku osoby chorej lub niepełnosprawnej, od której wniosek o wydanie dowodu osobistego był przyjęty w miejscu jej pobytu, odbioru dowodu może dokonać pełnomocnik składający pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności.
    Pełnomocnika można również ustanowić, kiedy wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w urzędzie, a wnioskodawca nie może odebrać osobiście dowodu osobistego z uwagi na chorobę, niepełnosprawność, która powstała po złożeniu wniosku.

  • Osoba, która odbiera nowy dowód osobisty musi mieć ze sobą dotychczasowy dowód osobisty.

  • Przy odbiorze dowodu osobistego cudzoziemiec, który uzyskał obywatelstwo polskie, zwraca dotychczasowy dokument potwierdzający legalność jego pobyt w Polsce.

    Tu można sprawdzić czy dowód osobisty jest gotowy do odebrania

  • Dowód osobisty podlega wymianie w przypadku:

    • zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym - wniosek należy złożyć niezwłocznie,
    • utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego - wniosek należy złożyć niezwłocznie,

    • zmiany wizerunku twarzy - wniosek należy złożyć niezwłocznie,
    • upływu terminu ważności dowodu osobistego - wniosek należy złożyć nie później niż 30 dni przed upływem terminu ważności,

    • unieważnienia certyfikatów zamieszczonych w dowodzie osobistym,

  • żądania wymiany dowodu osobistego:

    • na dowód osobisty z warstwą elektroniczną,
    • w którego warstwie elektronicznej nie ma zamieszczonego certyfikatu podpisu osobistego lub certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia

    • uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego - wniosek należy złożyć niezwłocznie,
    • którego warstwa elektroniczna nie zawiera odcisków palców,

    • ubezwłasnowolnienia całkowitego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, albo ubezwłasnowolnienia częściowego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego.

      Uwaga!

      Zmiana adresu miejsca zamieszkania posiadacza dowodu osobistego wydanego przed dniem 01.03.2015 r. nie stanowi podstawy do jego wymiany.

  • Dowód osobisty zostanie unieważniony między innymi.:
    • z dniem zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego, 
    • z dniem zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego,

    • z dniem utraty obywatelstwa polskiego,

    • po upływie 120 dni od dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym,

    • z dniem upływu ważności dowodu osobistego,

    • z dniem unieważnienia certyfikatów zamieszczonych w dowodzie osobistym,

    • z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, albo ubezwłasnowolnieniu częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego,

    • z dniem uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego.

Wizyta w urzędzie wymaga umówienia się.

Informacje uzupełniające
  • Fotografia do wniosku powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia  wniosku.
    Tu sprawdzisz jak powinno wyglądać zdjęcie do dowodu.
  • Osoba pełnoletnia przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego może przekazać do rejestru danych kontaktowych imię, nazwisko, numer PESEL oraz numer telefonu komórkowego i /lub adresu e-mail. Rejestr ma na celu szybszą komunikację urzędu z obywatelem.
  • Osoba składająca wniosek o wydanie dowodu osobistego otrzymuje potwierdzenie zawierające przewidywaną datę odbioru dowodu osobistego.
  • Karze ograniczenia wolności albo karze grzywny podlega każdy kto:
    • uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego,
    • zatrzymuje bez podstawy prawnej cudzy dowód osobisty,
    • nie zwraca dowodu osobistego w razie utraty obywatelstwa polskiego.
Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Złóż wniosek i załączniki

elektronicznie lub w dowolnej lokalizacji Oddziału (po umówieniu wizyty)

KROK 2

Czekaj na SMS

lub sprawdź samodzielnie

KROK 3

Umów się na wizytę

jeśli dowód jest gotowy do odbioru

KROK 4

Odbierz dowód osobisty

osobiście lub przez pełnomocnika

Przydatne informacje
  • każdorazowa wizyta w urzędzie wymaga umówienia się
  • wniosek należy złożyć osobiście
  • dowód odbiera się osobiście lub przez pełnomocnika
  • sprawa nie wymaga opłat
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

30 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wniosku przesłanego przez internet 30 dni, licząc od dnia złożenia podpisu i pobrania odcisków palców.

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności

  • 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro, sala obsługi
  • 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100, parter sala obsługi
  • 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B, parter, sala obsługi

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Przyjmowanie wniosków - wyłącznie po uprzednim umówieniu wizyty: https://wizyty.uml.lodz.pl/ (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę, ilość osób oraz wolny termin i godzinę). W przypadku osób zgłaszających utratę dowodu osobistego nie jest wymagane wcześniejsze wyznaczenie wizyty w Urzędzie.

  • ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro
  • al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi
  • ul. Krzemieniecka 2B, parter, sala obsługi
Opłaty
Opłaty

Brak

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • osobiście:
    • ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro
    • al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi
    • ul. Krzemieniecka 2B, parter, sala obsługi
  • elektronicznie:
    • gov.pl
Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty
  • Wniosek o wydanie dowodu osobistego
  • kolorowa fotografia o wymiarach 35×45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlająca w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Fotografię wykonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego.  Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku. Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.
  • Dowód osobisty do okazania w przypadku jego wymiany, dokument podróży w przypadku nabycia obywatelstwa polskiego, ważny paszport lub inny dokument ze zdjęciem w przypadku utraty dowodu osobistego
  • W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do obywatelstwa osoby na żądanie urzędu, do wniosku dołącza się dokument potwierdzający obywatelstwo polskie
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2021 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego
Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;