Uzupełnienie aktów stanu cywilnego

Szczegółowy opis procedury
Sposób załatwienia sprawy
  • Wniosek może złożyć:
    • Osoba, której akt dotyczy lub jej przedstawiciel ustawowy
    • Osoba mająca interes prawny w uzupełnieniu aktu
    • Pełnomocnik
    • Prokurator
  • Wniosek można złożyć:
    • Osobiście
    • Listownie
    • Elektronicznie (ePUAP) - jeżeli podstawą uzupełnienia aktu jest  zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny albo uwierzytelniony odpis lub wypis lub uwierzytelniona reprodukcja materiałów archiwalnych, ww. dokumenty należy złożyć w wersji papierowej
Informacje uzupełniające
  • Podstawą do uzupełnienia są następujące dokumenty:
    • akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego
    • inne akty stanu cywilnego, o ile stwierdzają  zdarzenia wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych
    • inne dokumenty mające wpływ na stan cywilny
    • zagraniczne dokumenty stanu cywilnego, jeżeli w państwie wystawienia są uznawane za dokument stanu cywilnego
    • inne zagraniczne dokumenty potwierdzające stan cywilny, wydane w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego
  • W przypadku polskich aktów stanu cywilnego Wnioskodawca wskazuje, w których urzędach stanu cywilnego w kraju znajdują się wcześniejsze akty stanu cywilnego osoby, której akt ma zostać uzupełniony, a także gdzie znajdują się akty stanu cywilnego jej wstępnych.
  • W zależności  od aktu, który ma być uzupełniony podstawę uzupełnienia stanowić mogą odpowiednie akty stanu cywilnego według poniższych wskazówek:
    • akt małżeństwa rodziców (dotyczy uzupełnienia aktu urodzenia)
    • akt urodzenia ojca lub matki (dotyczy uzupełnienia aktu urodzenia)
    • akt urodzenia żony lub męża (dotyczy uzupełnienia aktu małżeństwa)
    • akt małżeństwa (dotyczy uzupełnienia aktu zgonu)
    • akt urodzenia osoby zmarłej (dotyczy uzupełnienia aktu zgonu)
  • Uzupełnienia dokonuje kierownik USC, który akt sporządził
  • Jeżeli uzupełnienia aktu dokonuje się z urzędu lub na wniosek innej osoby niż ta, której akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego, kierownik USC powiadamia te osobę o zamiarze uzupełnienia aktu lub o złożeniu wniosku o uzupełnieniu aktu
  • Jeżeli uzupełnienia aktu małżeństwa dokonuje się na wniosek jednego z małżonków, kierownik USC powiadamia drugiego małżonka o złożeniu wniosku
  • Uzupełnienie następuje w formie czynności materialno-technicznej po skompletowaniu wszystkich niezbędnych dokumentów oraz po analizie danych zawartych w aktach stanu cywilnego, będących podstawą uzupełnienia aktu.

Uwaga: Dodatkowo Wnioskodawca załącza w do wniosku następujące dokumenty, o ile stanowią one podstawę uzupełnienia aktu:

  • zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego;
  • uwierzytelniony odpis lub wypis lub uwierzytelniona reprodukcja materiałów archiwalnych.
Skrócony opis procedury
Najważniejsze etapy realizacji procedury:

KROK 1

Umów się na wizytę

KROK 2

Wnieś opłatę

przelewem na konto lub w siedzibie USC w Łodzi w opłatomacie

KROK 3

Złóż wniosek i załaczniki

w Urzędzie, elektronicznie lub za pośrednictwem poczty

Przydatne informacje
  • wizyta w USC wymaga umówienia się
  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • odmowa dokonania czynności w formie decyzji administracyjnej
Termin i miejsce załatwienia sprawy
Termin realizacji

Bez zbędnej zwłoki, zgodnie z kolejnością wpływających wniosków.

Miejsce załatwienia

Urząd Stanu Cywilnego

Łódź, al. Piłsudskiego 100

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Zaleca się aby wizyta była poprzedzona wcześniejszym umówieniem przez interesanta terminu spotkania za pośrednictwem strony internetowej - https://wizyty.uml.lodz.pl/. W pierwszej kolejności będą przyjmowane osoby, które okażą potwierdzenie umówionej wizyty otrzymane w wiadomości SMS/e-mail po jej zarezerwowaniu.

Opłaty
Opłaty
Rodzaj opłaty Wysokośc opłaty
Opłata skarbowa wnoszona przy składaniu wniosku o uzupełnienie – po dokonaniu czynności wydany zostaje odpis zupełny aktu  39 zł
Pełnomocnictwo 17 zł

Numer konta do wniesienia opłaty skarbowej:

50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Dokumenty
Formy i miejsce składania dokumentów
  • Osobiście
    • al. Piłsudskiego 100, p. 15
    Listownie
    • Urząd Miasta Łodzi
      Urząd Stanu Cywilnego
      al. Piłsudskiego 100
      92-326 Łódź
  • Elektronicznie
    • ePUAP
Wymagane dokumenty
Do złożenia:
  • Wniosek o uzupełnienie aktu
  • Dokumenty zagraniczne lub materiały archiwalne z archiwów państwowych w postaci uwierzytelnionego odpisu, wypisu lub reprodukcji, jeśli stanowią podstawę uzupełnienia aktu
  • Potwierdzenie wniesienia opłaty
Do wglądu:
Dokument tożsamości Wnioskodawcy
Pozostałe dokumenty
  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Podstawa prawna
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t. j. Dz.U. 2021, poz. 709)

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz.U. 2021, poz. 735)

Tryb odwoławczy

Wojewoda Łódzki, za pośrednictwem kierownika USC w Łodzi w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Dotyczy decyzji odmownych.

Realizatorzy
  • Jednostka
    Urząd Miasta Łodzi
    Komórka
    Urząd Stanu Cywilnego

Projekt nr WND-RPLD.04.02.00-00-015/09 “Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013

;